וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק 8,428 מתוך 100 אלף מטופלי קנאביס רפואי זוכים לסבסוד. אבל מה עם השאר?

בשיתוף SEVEN

עודכן לאחרונה: 18.5.2023 / 13:07

בניגוד למדינות אחרות, רק חלק קטן מהמטופלים בקנאביס רפואי בישראל זוכה לסבסוד. נרקיס טסלר, סמנכ"לית אסטרטגיה ופיתוח עסקי ב-"מדוקאן", המגדלת קנאביס רפואי תחת מותג הפרימיום SEVEN, בדקה עם מומחים כיצד קנאביס מסייע לכאבים ואיך מתאימים את הזן הנכון לכל מטופל

קנאביס רפואי. ShutterStock
קנאביס רפואי/ShutterStock

על פי נתוני משרד הבריאות, כ-120 אלף ישראלים מטופלים כיום בקנאביס רפואי מסיבות שונות, כמו כאבים, חרדה ופוסט טראומה, אך רק חלק קטן זכאי לסבסוד מהמדינה. על פי מגזין קנאביס, רק 8,428 מטופלים, המוגדרים כנכי צה"ל, נפגעי פעולות האיבה ונפגעי עבודה, זוכים לסבסוד מהמדינה בגובה של כ-90 מיליון ש"ח בשנה, זאת לעומת מדינות אחרות רבות בעולם שמסבסדות קנאביס רפואי במאות מיליוני דולרים לרוב המוחלט של המטופלים בצמח.

באותו דיווח במגזין, נמצא כי נפגעי עבודה זוכים לסבסוד הגבוה ביותר עם החזר שנתי ממוצע של 10,880 ש"ח למטופל בשנה, בעוד שנכי צה"ל קיבלו בממוצע 10,057 ש"ח ונפגעי פעולות האיבה 8,327 ש"ח.

לאתר SEVEN קנאביס רפואי פרימיום

איך אלגרו עוזר לפוסט טראומתיים? רייצ'ל שאובחנה כסובלת מ-PTSD מסבירה

מדוע שאר המטופלים בקנאביס רפואי לא זוכים לסבסוד מהמדינה והאם הצמח יכול להחליף תרופות אחרות? נרקיס טסלר, סמנכ"לית אסטרטגיה ופיתוח עסקי בקבוצת "מדוקאן", שוחחה בפודקאסט SEVEN ברדיו תל אביב עם ד"ר איליה רזניק, נוירו-פסיכיאטר, מומחה בתחום הפגיעה המוחית ובטיפול במחלות נוירו-פסיכיאטריות, מרכז העמותה לחקר וטיפול בקנאביס וחבר דירקטוריון באיגוד הבינלאומי לתרופות קנבינואידים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

המדריך המלא לקבלת רישיון לקנאביס רפואי

בשיתוף SEVEN
קנאביס רפואי. ShutterStock
קנאביס רפואי/ShutterStock

עד כמה קנאביס רפואי יכול לסייע למטופלים עם פוסט טראומה?

"זה שמשרד הבריאות מכיר רק בפוסט טראומה כהתוויה היחידה המוכרת בתחום הפסיכיאטריה מראה עד כמה הוא לא קולט את האפשרויות של הצמח הזה להשפיע לטובה על מטופלים שונים עם הפרעות חרדה, לחץ ומתח", מסביר ד"ר רזניק. "לכן, ההתוויה היחידה הזו מגבילה אותנו מלהתאים את החומר המצוין הזה לאנשים עם בעיות שונות כמו הפרעות אפקטיביות או חרדות. בעבר, משרד הבריאות אפשר מתן רישיונות קנאביס לאלו שסבלו מהפרעה כפייתית או דיכאון, אך כיום, בתחום הפסיכיאטרי, רק אלו הסובלים מפוסט טראומה, אוטיזם או דימנציה מקבלים רישיון".

איך קנאביס יכול לסייע בהתוויות האלו?

"מדובר בצמח נפלא שצריך לדעת איך להשתמש בו", מוסיף ד"ר רזניק. "מטופלים שצרכו קנאביס עוד לפני שהגיעו אלינו יודעים אם הקנאביס מועיל להם. לעומתם, לאלו שלא צרכו קנאביס מעולם אנחנו יודעים לעשות את ההתאמה הנכונה. עם מטופלים אלו אנחנו הולכים לפי המשפט הקלאסי, start low go slow. רוב המטופלים מגיעים תוך חודש-חודשיים לסוג הקנאביס והמינון הנכון להם, ואם מטופל לא מצא את הזן הנכון אחרי שלושה חודשים, קורה משהו לא נכון".

עד כמה חיוני ליווי של איש מקצוע?

ד"ר רזניק ציין: "אנשי מקצוע מכירים את המטופלים, את ההיסטוריה, את הטיפולים הנוספים שאותו אדם מקבל, וככל שהליווי צמוד יותר, כך התוצאות טובות יותר. החולה לא נשאר לבד עם השאלות שלו ותמיד יש לו לאן לפנות. הליווי, ההדרכה וההכוונה חשובים מאוד, בעיקר בתחילת הטיפול".

האם אפשר להשוות את תופעות הלוואי של קנאביס לתרופות אחרות?

"אני בעד שילובים", מסביר ד"ר רזניק. "רוב המטופלים שלי שסובלים מפוסט טראומה מקבלים גם טיפול קונבנציונלי וגם טיפול בקנאביס, בטח בהתחלה. אם מטופל לקח תרופה מסוימת במשך זמן רב, אנחנו בודקים איך אפשר לשלב קנאביס בפאזל הזה".

פרט לד"ר רזניק, שוחחה נרקיס טסלר גם עם ד"ר עובד כהן, נאמן כאב ומוסמך להנפקת רישיונות קנאביס, על התאמת סוג הקנאביס לסוג הכאב ובדקה האם שימוש בקנאביס רפואי מחליף תרופות כאב.

עד כמה קנאביס יכול לסייע בהפחתת כאבים?

"קנאביס נמצא יעיל מאוד בטיפול בכאב", הסביר ד"ר כהן. "ישנם כמה סוגים של כאבים וברשותך אני רוצה להתייחס לשני הסוגים העיקריים - הכאב הדלקתי והכאב העצבי. ראשית, אציין שחלק גדול מהמטופלים שסובלים מכאב כרוני, חווים את שני סוגי הכאב נהנים מאוד מהטיפול בקנאביס רפואי, שכן הוא מקל על התסמינים בצורה דרמטית.

הכאב הראשון, העצבי, מאופיין בכאב בקצות הגפיים. חולי סוכרת סובלים מסוג כאב זה למשל. מדובר בכאב כרוני, שגורם לסבל רב מאוד. קנאביס עשיר ב-THC, שפועל בעיקר על הרקמה העצבית והמוח, מסייע בטיפול בכאב מהסוג הזה. יש לו כמה תכונות רפואיות חיוניות - הוא מדכא דלקת, משכך כאבים, עוזר בשינה, משפר מצב רוח ומעורר תיאבון. כל אלו מסייעים בטיפול בכאב העצבי ומשפרים את איכות החיים של המטופלים הסובלים מכאב כרוני. חשוב לציין שקנאביס לא מרפא את המחלה אלא עוזר לאותם אנשים לעבור את היום ולתפקד בצורה טובה יותר.

סוג הכאב השני הוא כאב דלקתי, וקנאביס, מעצם היותו חומר אנטי דלקתי אפקטיבי מאוד, מסייע מאוד למטופלים הסובלים מכאבים דלקתיים, שכן ברגע שהוא מדכא את הדלקת בשרירים, מפרקים או עצמות, הוא למעשה יודע להפחית את עוצמת הכאב. בנוסף משפר הקנאביס את מצב הרוח, עוזר בשינה ובכללי מסייע בשיפור איכות החיים. לחולים הסובלים מכאב דלקתי אני ממליץ על קנאביס עשיר ב-CBD".

הקנאביס מחליף תרופות אחרות נגד כאבים?

"בחלק גדול מהמקרים הצמח יכול להפחית שימוש בחומרים אחרים, שעלולים להיות ממכרים, ולאורך זמן גורמים ליותר נזק מתועלת", סיכם ד"ר כהן. "לקנאביס לעומת זאת, מידה קלה של התמכרות. ברוב המקרים, בניגוד לסמים קשים, גמילה ממנו לא גורמת לתסמיני גמילה. בתחילת השימוש, יכולות להיות לעתים מעט סחרחורות, פעילות יתר של המעיים שיכולה להוביל לשלשולים ולעתים נדירות ירידה ברמת הסוכר בדם".

תוכן זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי. קנאביס הינו סם מסוכן, כהגדרתו בפקודת הסמים המסוכנים, על כל המשתמע מכך. וואלה! אינה מעודדת או ממליצה לצרוך כל חומר שהוא ולא תהיה אחראית על כל שימוש מסוג זה.

לאתר SEVEN קנאביס רפואי פרימיום

וואלה קנאביס, בשיתוף SEVEN

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully